inTwente gebruikt cookies

Wij (en derde partijen via third-party cookies) gebruiken de cookies om de website te verbeteren en u gerichte informatie te bieden. Als u alle cookies accepteert, geeft u naast de verplichte functionele cookies toestemming voor het plaatsen van analytische cookies en volg cookies.

  • Analytische cookies: meten het gebruik van de website, om de gebruikerservaring te verbeteren en problemen te signaleren.
  • Volg cookies: meten uw internetgedrag en voorkeuren, zodat we gerichte informatie op onze website kunnen aanbieden. Deze cookies kunnen ook op andere websites gebruikt worden.

U kunt uw cookie instellingen altijd later aanpassen via ons cookiebeleid.

Instellen

Waarom wordt mijn eigen risico soms zo laat geïncasseerd?

Zorgverleners declareren bij ons de gemaakte zorgkosten. Wij handelen deze declaratie af en betalen dit uit aan de zorgverlener. Maandelijks kijken wij of er nog een deel van uw eigen risico openstaat. Wanneer dit het geval is, brengen wij dit deel bij u in rekening. Op welk moment dit gebeurt, ligt dus vooral aan wanneer wij de nota van de zorgverlener ontvangen. Vooral bij ziekenhuizen kan het voorkomen dat een declaratie pas erg laat bij ons binnenkomt: soms zelfs meer dan een jaar later. Dit komt onder meer door het wettelijke systeem van declareren bij ziekenhuizen. Hierin is bepaald dat het ziekenhuis pas kosten in rekening mag brengen nadat uw behandeling volledig afgerond is. Dit kan betekenen dat de rekening pas meer dan een jaar na de start van de behandeling bij ons in rekening wordt gebracht. Hoewel wij proberen met zorgverleners af te spreken dat zij zo snel mogelijk bij ons declareren, hebben wij hier als zorgverzekeraar verder geen invloed op. Wanneer de rekening ons pas na de jaarwisseling bereikt, kan het zelfs gebeuren dat u ondertussen al kosten heeft gemaakt in dit nieuwe jaar en er dus voor twee jaren eigen risico bij u in rekening wordt gebracht.

 

Is uw vraag niet beantwoord?

Naar boven